Jak zadbać o bezpieczeństwo IT w firmie?

Czym jest bezpieczeństwo w IT?

Wraz z rosnącym zagrożeniem cyberprzestępczości, dbanie o ochronę danych oraz infrastruktury IT jest nieodzowne, by zachować poufność, integralność i dostępność informacji. W niniejszym artykule przyjrzymy się strategiom i praktykom, które pozwalają firmom skutecznie zabezpieczyć swoje systemy, sieci oraz dane przed ewentualnymi zagrożeniami związanymi z cyberatakami i naruszeniami bezpieczeństwa.
  • Ostatnia aktualizacja: 2023-08-27
  • Szacowany czas czytania: 3 min.
Jak zadbać o bezpieczeństwo IT w firmie? / Czym jest bezpieczeństwo w IT?

Co to jest bezpieczeństwo IT?

Bezpieczeństwo IT, także określane jako bezpieczeństwo informatyczne, odnosi się do całej infrastruktury IT wykorzystywanej również w biznesie.

Gdy firma dba o bezpieczeństwo IT, na przykład przez usługi informatyczne zlecone zewnętrznym specjalistom, wówczas może zminimalizować szereg zagrożeń. Co ważne, największym z nich wcale nie są problemy sprzętowe, ale ludzie, którzy korzystają z infrastruktury IT!

Wobec tego najważniejsza jest obsługa informatyczna, która pozwala na zmniejszenie, a także całkowite wyeliminowanie tych zagrożeń poprzez zastosowanie odpowiednich polityk bezpieczeństwa i wchodzących w nie działań.

W takim przypadku obsługa informatyczna obejmuje pełną paletę obszarów, z których każdy ma znaczenie dla informatycznego bezpieczeństwa biznesu.

Obszary IT, które wymagają szczególnej dbałości o bezpieczeństwo to między innymi:

  • dane - ważne dane w firmie, na przykład projekty, dane personalne czy księgowe;
  • systemy informatyczne - oprogramowanie używane w firmie, które także daje dostęp do kluczowych danych;
  • sieci informatyczne - sieci lokalne i rozległe, w tym także Wi-Fi;
  • sprzęt - komputery stacjonarne, laptopy, a także urządzenia mobilne;
  • pracownicy - posiadający dostęp do infrastruktury IT w firmie.

Zagrożenia w tych obszarach płyną z różnych stron, jak na przykład:

  • zbyt słabe hasła do systemów informatycznych,
  • wchodzenie na podejrzane strony internetowe zawierające złośliwe oprogramowanie,
  • brak kopii zapasowych kluczowych danych.

Jak zatem powinna przebiegać obsługa informatyczna w firmie, aby można było zapewnić jej optymalny poziom bezpieczeństwa?

Jak zwiększyć bezpieczeństwo IT w swojej firmie?

Jeśli zależy Ci na zachowaniu bezpieczeństwa pod kątem IT, powinieneś konieczne wdrożyć odpowiednią politykę bezpieczeństwa obejmującą dobre praktyki.

Polityka bezpieczeństwa powinna bazować na rozpoznaniu zagrożeń i dostosowaniu zabezpieczeń tak, abyś rzeczywiście mógł im zapobiegać. Jednocześnie pamiętaj o tym, że zbyt mocno restrykcyjna polityka bezpieczeństwa nie jest korzystna i może przełożyć się na mniej efektywne działanie firmy.

Oto przykłady dobrych praktyk stosowane w celu poprawienia bezpieczeństwa IT w firmach:

  • regularne aktualizowanie oprogramowania stosowanego w firmie,
  • stosowanie oprogramowania zabezpieczającego - np. programów antywirusowych,
  • systematyczne audyty bezpieczeństwa,
  • szkolenia i uświadamianie pracowników o zagrożeniach związanych z bezpieczeństwem informatycznym,
  • zorganizowane zarządzanie dostępem do danych, systemów informatycznych, sieci,
  • przygotowywanie kopii zapasowych ważnych danych,
  • szyfrowanie haseł w oprogramowaniu,
  • blokowanie wybranych stron internetowych stanowiących potencjalne zagrożenie,
  • wprowadzenie silnych haseł do wszystkich kont i urządzeń w firmie,
  • przeprowadzanie regularnych szkoleń dotyczących cyberbezpieczeństwa dla pracowników, aby zwiększyć ich świadomość i umiejętności w zakresie ochrony IT.
  • zapewnienie pracownikom wytycznych dotyczących bezpiecznego korzystania z sieci, obsługi e-maili, stron internetowych i innych zasobów cyfrowych.

Na co warto zwrócić uwagę, wybierając firmę, która ma zadbać o bezpieczeństwo IT?

Jeśli zamierzasz zadbać o bezpieczeństwo IT w firmie i poszukujesz specjalistów, możesz skorzystać z dwóch rozwiązań. Możesz zatrudnić własnych specjalistów w firmie lub zlecić to zewnętrznej firmie.

W pierwszym przypadku można uzyskać fachowe wsparcie od ręki - pracownicy dbający o bezpieczeństwo sieci, sprzętu i innych elementów IT będą zawsze do dyspozycji. Oczywiście, aby obsługa informatyczna była na najwyższym poziomie, pracownicy muszą posiadać odpowiednie przygotowanie i doświadczenie. To natomiast przekłada się na dość wysokie koszty, dlatego też taka obsługa informatyczna firm wybierana jest głównie przez największych graczy na rynku.

Druga opcja to skorzystanie ze wsparcia w ramach outsourcingu, czyli z usług realizowanych przez zewnętrzną firmę, która zapewnia wówczas profesjonalne i kompleksowe usługi informatyczne w wybranym zakresie.

Outsourcing IT jest obecnie najkorzystniejszą opcją dla sektora MŚP, czyli małych i średnich przedsiębiorstw. Tego typu obsługa informatyczna obejmuje szeroką gamę usług, które dostarczane są w korzystnych cenach.

Outsourcing IT - bezpieczeństwo informatyczne na najwyższym poziomie

Jeśli zależy Ci na utrzymaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa w firmie, zainwestuj w usługi informatyczne świadczone na wysokim poziomie. Outsourcing IT to kompleksowe wsparcie, które obejmuje szereg prac świadczonych przez wykwalifikowanych informatyków - także przez 24 godziny na dobę, gdy zachodzi taka potrzeba.

Outsourcing w ramach IT to popularne rozwiązanie, które pozwala firmie na skoncentrowanie się na swojej działalności i przekazanie kwestii IT w ręce fachowców. Jednocześnie firma nie musi ponosić wówczas wysokich kosztów związanych ze stworzeniem własnego działu IT i zatrudnieniem pracowników.

Wybrane usługi informatyczne oferowane w outsourcingu:

  • przygotowywanie i dbanie o infrastrukturę IT,
  • administracja sieci komputerowych,
  • helpdesk w razie problemów IT,
  • wdrożenia systemów informatycznych i innego oprogramowania,
  • serwis urządzeń w przypadku pojawienia się usterek,
  • tworzenie polityk bezpieczeństwa,
  • profilaktyka antywirusowa,
  • tworzenie kopii zapasowych - backup,
  • odzyskiwanie danych,
  • budowa stron internetowych i ich obsługa,
  • szkolenia IT dla pracowników,
  • doradztwo informatyczne.

Powyższe usługi mogą być świadczone w siedzibie klienta, ale również wtedy, gdy jest to możliwe, jako pomoc on-line - przez czaty, a także przez telefon.

Najczęściej obsługa informatyczna oferowana jest jako pakiety włączające konkretne usługi informatyczne. Klient może wówczas wybrać taki pakiet, który będzie odpowiadał mu najbardziej pod kątem jego zakresu obsługi, a także kosztów. Pakiety różnią się także czasem reakcji na zgłoszenie czy też liczbą godzin obsługi w siedzibie firmy na miesiąc.

Koszty obsługi informatycznej firm rozpoczynają się już od około 500 złotych miesięcznie. Rosną wraz ze wzrostem liczby komputerów i serwerów używanych w firmie. Dokładne koszty można uzyskać od firm outsourcingowych po przekazaniu podstawowych informacji dotyczących obsługi.

Czy możesz samodzielnie przeprowadzić wewnętrzny audyt bezpieczeństwa IT?

Oprócz zlecenia wdrożenia działań, które mają zwiększyć bezpieczeństwo w firmie, możesz przeprowadzić wewnętrzny audyt. Dzięki niemu samodzielnie ustalisz podstawowe zagrożenia, na które narażona jest twoja firma.

Podczas przeprowadzania audytu musisz podzielić infrastrukturę informatyczną na kilka grup:

  • dane - określ wszystkie dane, które wykorzystujesz w swojej firmie;
  • technologie sieciowe - weź pod uwagę technologie sieciowe, które wykorzystujesz, urządzenia i oprogramowanie oraz konfigurację sprzętu;
  • infrastrukturę IT, czyli wszystkie serwery, z których korzystasz;
  • systemy informatyczne - zwróć uwagę na oprogramowanie wykorzystywane w przedsiębiorstwie;
  • osoby związane z firmą - weź pod uwagę wszystkie osoby, które pracują w Twojej firmie.

Niezależnie od tego, jakiej wielkości firmę prowadzisz, powinieneś zadbać o jej bezpieczeństwo. Dzięki podjęciu odpowiednich działań, unikniesz wielu zagrożeń, wycieku danych i ataków hakerskich. Usprawnisz pracę swoich pracowników i zwiększysz konkurencyjność swojej firmy.

Oceń ten artykuł:

Dariusz Setlak

Dariusz Setlak

Absolwent Zarządzania i Marketingu KUL oraz studiów podyplomowych na kierunku Marketing Internetowy w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Od blisko 20 lat związany z branżą internetową, e-biznesem oraz e-commerce. Specjalista z zakresu SEO oraz content marketingu.

Ostatnio dodane