Jak porównać usługi hostingowe?

Na co zwrócić uwagę przy wyborze hostingu?

Prowadzisz własną działalność gospodarczą i pierwszy raz wybierasz hosting? Nie wiesz, jakimi kryteriami powinieneś kierować się przy wyborze usługi hostingowej? Poniżej przedstawiamy najważniejsze kryteria, którymi powinieneś się kierować przy porównywaniu usług hostingowych.
  • Ostatnia aktualizacja: 2023-08-19
  • Szacowany czas czytania: 4 min.
Jak porównać usługi hostingowe? / Na co zwrócić uwagę przy wyborze hostingu?

Czy cena powinna mieć znaczenie przy wyborze hostingu?

Oferty firm hostingowych są mocno zróżnicowane. Jedna firma może oferować pakiet usług w kwocie kilkudziesięciu złotych za rok, a druga może oczekiwać za to samo 10 razy więcej. Czy o tyle wyższa cena będzie stanowiła gwarancję jakości? Oczywiście, że nie. Tak naprawdę cena zupełnie niczego nie musi sugerować. Bardzo tani hosting WWW może być lepszy od droższego i na odwrót. Zatem na co powinien zwracać swoją uwagę klient, który chce znaleźć usługę o zadowalającej jakości? Co jeszcze powinno mieć dla niego znaczenie przy zakupie? Oto kilka kluczowych wskazówek.

Uptime serwera

To wskaźnik podawany w procentach, który pokazuje nam, przez jaki czas serwer działał bezawaryjnie. Wcale jednak nie spodziewajmy się, że usługa będzie mieć uptime wynoszący 100 proc. Wprawdzie na świecie znane są wyniki takie jak serwer firmy Stratus Technologies, który działał nieprzerwanie przez ponad 20 lat, ale został on skonstruowany tak, aby można było wymieniać w nim części bez jego resetowania. Realnie jednak uptime wynoszący 100 proc. można uznać nawet za nie do końca bezpieczny, bo przecież serwer musi mieć m.in. aktualizowane oprogramowanie. Szukajmy hostingów, których uptime wynosi minimum 99 proc.

Gdzie szukać takiej informacji? Jeśli wynik danego hostingu jest dobry, to na pewno firma zadba o to, żebyśmy łatwo się o tym dowiedzieli jako potencjalni klienci.

Działanie BOK

W przypadku hostingu biuro obsługi klienta ma kluczowe znaczenie, tym bardziej dla początkującego użytkownika. Najlepiej jeśli suport działa codziennie, optymalnie 24h na dobę. Oczywiście nie wierzmy w same deklaracje znalezione na stronie hostingu. Najskuteczniejszym sposobem sprawdzenia jakości działania usługi jest po prostu wysłanie kilku wiadomości do BOK. Widzimy wtedy, jak długo czeka się na odpowiedź i jaka jest jej jakość.

Użytkownikowi hostingu pomoc potrzebna jest tu i teraz. Bo jeśli mamy problem z serwisem, to żadnej wartości nie będzie mieć dla nas odpowiedź, która nadejdzie po kilku dniach. Sprawdzajmy również dostępność telefoniczną. Jeśli firma nie daje możliwości kontaktu telefonicznego, to nie warto brać jej na poważnie. Warto również sprawdzić, na jakiej zasadzie działa BOK - na systemie ticketów czy na zwyczajnych wiadomościach e-mail. Jedno i drugie rozwiązanie ma swoich zwolenników i przeciwników.

Limity w ramach usługi hostingowej

Firmy chwalą się plusami swoich usług, ale jeśli chcemy znaleźć stawiane limity i ograniczenia, to musimy się już naszukać. Ograniczeń może być mnóstwo, a ten podstawowy to transfer i powierzchnia serwera. Pamiętajmy, że w tym przypadku brak limitów jest trochę zagraniem reklamowym. Nie istnieją dyski z nieograniczoną pojemnością. Co do transferu - być może ograniczeń nie ma, ale co z tego, skoro popularna strona może generować bardzo duże obciążenie dla procesora, pamięci RAM czy też po prostu zbyt dużą liczbę zapytań do bazy danych. Częste ograniczenia dotyczą liczby wiadomości e-mail z konta na dzień, liczby baz danych, liczby dodanych domen, subdomen, obsługiwanej wersji PHP. Oczywiście - im mniej ograniczeń, tym lepiej.

Kopie bezpieczeństwa

To, że firma hostingowa musi robić kopie bezpieczeństwa, jest oczywiste. Pytanie, jak często je robi, jak długo je zachowuje i na jakiej zasadzie można z nich korzystać. Często za dopłatą możliwe jest, że firma będzie dla nas trzymać kopie zapasowe nawet sprzed 30 dni. Oczywiście każdy użytkownik powinien mieć zapisaną na dysku komputera czy w chmurze własną kopię bezpieczeństwa danej strony.

Liczba stron

Porównując oferty firm hostingowych, należy zwrócić uwagę na ograniczenia dotyczące liczby stron, które można podpiąć. Nawet jeśli początkowo prowadzimy tylko jedną stronę internetową, może się z czasem okazać, że potrzebujemy na tym serwerze przechowywać kilka stron i kilka domen.

Miejsce na serwerze

Kolejnym parametrem, na który ma duże znaczenie przy wyborze hostingu, jest miejsce na serwerze. To powierzchnia dysku, która jest udostępniana na koncie hostingowym.

Miejsce na serwerze zajmują m.in.:

  • Pliki np. skrypty, PHP, HTML, JavaScript, CSS, zdjęcia, grafiki oraz video;
  • Bazy danych;
  • Skrzynki email;
  • Logi (to zapisane informacje o każdym wywołanym pliku, odpowiedzi serwera o błędach itd.);

Do zajmowanej powierzchni dostawcy nie wliczają kopii zapasowych. Z kolei jeśli zdecydowalibyśmy się na wykonywanie kopii zapasowych samodzielnie, wykonywanych za pomocą wtyczek np. BackWPup, BackUpWordPress, UpdraftPlus, VaultPress, BackupBuddy, Duplicator, to takie kopie zapasowe będą wliczone do zajmowanej powierzchni.

Jeśli nie mamy pewności, ile miejsca na serwerze będziemy potrzebować, można wybrać pakiet najtańszego hostingu i po jakimś czasie zwiększyć jego powierzchnię. Jeżeli już prowadzimy stronę internetową, możemy sprawdzić, ile aktualnie miejsca wykorzystujemy. Wystarczy zalogować się do swojego panelu klienta.

Jakie rozmiary mają przykładowe pliki?

  • Instalacja Wordpressa bez wtyczek ok. 50 - 60 MB;
  • Instalacja Prestashop ok. 70-80 MB;
  • Zdjęcie pobrane z banku zdjęć lub Stocka od 400 KB do 6 MB;
  • Zdjęcie przesłane ze smartfona od 1,5 - 6 MB

Transfer

Transfer jest informacją dotyczącą tego, ile w ramach danego konta możemy pobrać i wysłać w skali miesiąca albo roku. Jeśli przenosimy się i chcemy oszacować to, jakiej wielkości transfer będzie nam potrzebny, możemy sprawdzić historię transferu z ostatnich 30 dni. Jeśli nie potrafimy zrobić tego samodzielnie, warto poprosić o pomoc biuro obsługi klienta. Jeśli jednak jeszcze nie mamy swojej strony i chcemy oszacować wielkość transferu, możemy wykorzystać narzędzie: Tools.pingdom.com. Wystarczy, że podamy adres dowolnej strony i sprawdzimy, ile ona waży. Możemy wpisać do narzędzia adres strony np. twojej konkurencji.

Bezpłatne certyfikaty SSL

Wybierając hosting, należy sprawdzić, czy firma hostingowa oferuje bezpłatne certyfikaty SSL. Czasy płatnych certyfikatów odeszły w niepamięć w 2016 roku. W tamtym czasie konsorcjum kilku firm udostępniło je zupełnie za darmo. Bezpłatne certyfikaty nie różnią się niczym od ich płatnych odpowiedników i nadają się do różnych zastosowań m.in. sklepów internetowych lub biznesów online.

Protokół http/2

Dodatkowo porównując oferty firm hostingowych, dowiedzmy się, czy hosting działa na http/2. To protokół komunikacji pomiędzy serwerem a przeglądarką użytkownika odwiedzającego stronę. Protokół http/2 przyspiesza ładowanie stron i jest standardem wspieranym przez wszystkie najpopularniejsze przeglądarki.

Zabezpieczenia poczty e-mail

Nieodłącznym elementem hostingu WWW jest poczta email. Oprócz sprawdzenia ilości skrzynek pocztowych oraz jej pojemności należy zapytać o stosowane zabezpieczenia.

O jakie zabezpieczenia powinieneś zapytać firmę hostingowa?

Oto najważniejsze z nich:

  • SPF - określa, jaki serwer może wysyłać emaile z danej domeny;
  • DKIM - to zabezpieczenie, które służy do cyfrowego podpisywania wiadomości e-mail
  • DMARC - protokół uwierzytelniania, zasad i raportowania poczty e-mail, który pozwala właścicielowi domeny zażądać, aby wiadomości SPAM trafiły bezpośrednio do folderu spamu lub zostały całkowicie odrzucone.

Okres testowy

Firma hostingowa powinna oferować klientowi darmowy okres testowy. Np. Niektóre firmy z szybką wyszukiwarką wolnych domen, oferują 14 dni darmowego testu. Test

do niczego nie zobowiązuje, a mamy wtedy czas, który pozwoli nam ocenić działanie usługi. Wykorzystajmy go optymalnie.

Dodatkowe funkcje

Kolejnym ważnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę są dodatkowe funkcje, które ułatwią nam pracę, dadzą dodatkowe zabezpieczenia lub przyśpieszą działanie naszej strony.

Niektóre firmy hostingowe oferują dodatkowo:

  • darmowe domeny w ramach swoich pakietów hostingowych,
  • intuicyjne narzędzia do zarządzania stroną panel kontrolny pozwalający na zarządzanie kontem hostingowym czy bazą danych,
  • integracje z platformami CMS takimi jak: WordPress, Joomla, Drupal itd.,
  • darmowe skrypty i aplikacje, które można łatwo zainstalować na swojej stronie internetowej. Mogą to być na przykład systemy zarządzania treścią, sklepy internetowe, fora dyskusyjne, galerie zdjęć i wiele innych. Takie gotowe rozwiązania mogą usprawnić proces tworzenia i rozbudowy strony internetowej,
  • darmowe konsultacje techniczne, które mogą być przydatne, zwłaszcza dla początkujących użytkowników. Mogą to być porady dotyczące konfiguracji, optymalizacji, zabezpieczeń, rozwiązywania problemów i innych aspektów związanych z hostingiem.

Oceń ten artykuł:

Anna Setlak

Anna Setlak

Redaktorka i copywriterka, absolwentka Wydziału Humanistycznego KUL oraz Wydziału Politologii i Dziennikarstwa UMCS - Marketing internetowy i infobrokering. Swoje doświadczenie wykorzystuje w różnych projektach marketingowy oraz w branży e-commerce.

Ostatnio dodane