Jakich błędów unikać podczas prowadzenia firmowej strony internetowej?

Strona dla firmy - najczęściej popełniane błędy

Chcesz odnieść sukces w biznesie? Jednym z elementów, na który powinieneś zwrócić uwagę przy budowaniu wizerunku swojej  firmy, jest strona internetowa. Dzięki prawidłowo zaprojektowanej witrynie www zrealizujesz strategiczne cele, zbudujesz wizerunek marki i zdobędziesz wiarygodność w oczach klientów. Jakich zatem błędów unikać przy projektowaniu strony internetowej, aby spełniała swoje zadania? Podpowiadamy poniżej.
  • Ostatnia aktualizacja: 2023-08-19
  • Szacowany czas czytania: 4 min.
Jakich błędów unikać podczas prowadzenia firmowej strony internetowej? / Strona dla firmy - najczęściej popełniane błędy

Design strony niedopasowany do potrzeb grupy docelowej

Strona internetowa powinna być przyjemna w odbiorze, nowoczesna i atrakcyjna wizualnie. Jednak pamiętaj o tym, że najważniejsze jest to, aby jej szata graficzna i treść były dopasowane do potrzeb grupy docelowej. Jeśli chcesz przygotować stronę internetową zgodnie z oczekiwaniami grupy docelowej, powinieneś najpierw przeprowadzić gruntowną analizę grupy docelowej oraz przeanalizować otoczenie rynkowe.

Brak rozwiązań mobilnych

Podczas indeksowania strony w wyszukiwarce Google, bierze się pod uwagę jej wersję mobilną tzw. mobile-first index, a dopiero później jej sposób wyświetlania na komputerach stacjonarnych. Jeśli twoja witryna nie będzie wyświetlała się prawidłowo na smartfonach i tabletach, może okazać się, że będziesz mieć duży problem z jej pozycjonowaniem. Jeżeli nie chcesz, aby konkurencja Cię wyprzedziła, zadbaj o to, aby Twoja strona wyświetlała się prawidłowo na urządzeniach mobilnych.

Powielanie rozwiązań, które wykorzystuje konkurencja

Powielanie rozwiązań, które wykorzystuje konkurencja to plagiat, a dodatkowo pokazuje, że nie wiesz, czego tak naprawdę oczekujesz od strony internetowej. Pamiętaj, że każda firma jest inna - ma inne cele, innych klientów, inną strategię. Dlatego ślepe podążanie za konkurencją przy projektowaniu strony internetowej jest bez sensu. Klienci z pewnością docenią, jeżeli Twoja strona będzie oryginalna, z pomysłem i wyróżni się spośród gąszczu takich samych przekazów.

Nieprzemyślana strategia SEO

Widoczność strony w wyszukiwarkach internetowych jest bardzo ważną kwestią, dlatego najlepiej zadbać o nią zaraz po rozpoczęciu prac przy projektowaniu strony internetowej. Odpowiednia i dobrze przemyślana strategia opiera się m.in. na wyznaczaniu strategii SEO. Polega ona na planowaniu i wdrażaniu działań mających na celu wypracowanie pozycji lidera na konkretne frazy kluczowe w organicznych wynikach wyszukiwania. Do działań podjętych w ramach SEO zalicza się także pozyskiwanie linków zewnętrznych. Jeżeli tego zabraknie - Twoja strona, chociażby była najlepsza na świecie nie będzie widoczna w Internecie.

Brak optymalizacji

Dobrze wiesz, jak frustrujące jest czekanie na ładującą się w nieskończoność stronę. Albo próba znalezienia konkretnej informacji w zlanym w jedną całość tekście, bez nagłówków i podziałów na sekcje. Jeżeli Twoja strona nie będzie zoptymalizowana pod kątem użyteczności, nie licz na wyrozumiałość swoich użytkowników - pójdą do konkurencji.

Niejasna nawigacja i zła struktura strony

Sprawne wyszukiwanie informacji na stronie to podstawa - w końcu każdy użytkownik odwiedza Twoją stronę w jakimś konkretnym celu. Jeżeli będzie niejasna, klient po prostu ją opuści. Aby umożliwić mu łatwą nawigację i przyjazny dostęp do danych, przy tworzeniu strony www nie możesz zapomnieć o przejrzystym menu i czytelnym układzie całej strony.

Jeśli nawigacja będzie nieprawidłowo zaprojektowana zniechęci użytkowników do tego, aby pozostali na stronie internetowej. Według przeprowadzonych badań z tego powodu aż 25% użytkowników porzuca koszyk w sklepie internetowym. Jeśli zależy Ci na tym, aby zaprojektować skuteczną nawigację, weź pod uwagę: charakter strony, cele biznesowe, potrzeby użytkowników oraz utarte schematy. Najlepiej, aby nawigacja znajdowała się pośrodku strony i odsyłała do wszystkich podstron, a jej układ odzwierciedlał prawdziwą hierarchię informacji.

Brak aktualnych treści

Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest także brak aktualizacji treści. Tylko dzięki publikowaniu aktualnych treści zachęcisz użytkowników do tego, aby odwiedzali twoją stronę i często powracali. Jedną z najlepszych metod jest publikowanie wpisów na bloga firmowego. Dobrą praktyką jest także stworzenie miejsca dla publikowania cyklicznych treści już na etapie projektowania strony internetowej.

Oprócz tego przy tworzeniu treści:

  1. Zadbaj o ich spójność pod względem tonu, stylu, języka i brandingu. Unikaj sprzecznych informacji, błędów gramatycznych czy stylistycznych, które mogą zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy.
  2. Sprawdź, czy na stronie znajdują się nieaktualne treści. Upewnij się, że wszystkie treści na stronie są regularnie aktualizowane, zwłaszcza dane kontaktowe, cenniki, oferty i informacje o produktach, czy usługach.
  3. Treści na stronie powinny być optymalizowane pod względem SEO (Search Engine Optimization), czyli zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych. Upewnij się, że na stronie są stosowane odpowiednie słowa kluczowe, meta tagi i nagłówki.

Błędy techniczne

Przy projektowaniu strony internetowej i podczas jej prowadzenia zwracaj uwagę na to, czy pojawiają się na niej błędy techniczne m.in.:

  • Martwe linki wewnątrz strony;
  • Niepoprawnie wyświetlające się linki;
  • Niedziałający formularz kontaktowy.

Jeśli chcesz uniknąć podobnych, testuj stronę internetową na każdym etapie, w szczególności w czasie projektowania. Dzięki testom pozbędziesz się wszystkich nieprawidłowości

występujących na stronie internetowej. Pamiętaj o tym, że niektóre z błędów mogą być widoczne po upływie dłuższego czasu.

Czy budżet ma znaczenie podczas projektowania strony internetowej?

Firmowa strona internetowa to wizytówka marki w sieci. Warto w nią zainwestować, a korzyści tej decyzji będziesz czerpać przez długi czas. Nowoczesny wygląd zgodny z aktualnymi trendami, porywające teksty, wiele funkcjonalności ułatwiających sprawne poruszanie się po stronie - to wszystko ma swoją cenę. Jeżeli na tworzenie strony www przeznaczymy zbyt mały budżet, będzie ona po prostu słaba i straci na tym zarówno Twoja wiarygodność, jak i wizerunek.

Wybór najtańszej agencji interaktywnej/copywritera

Decyzja, komu powierzyć tworzenie strony internetowej lub napisania tekstów jest bardzo ważna. Zanim zdecydujesz się na konkretną agencję interaktywną lub copywritera warto zapoznać się z ich dorobkiem, opiniami klientów, a także cenami usług. Pamiętaj, że wybór najtańszej opcji zazwyczaj nie jest dobrym pomysłem. Lepiej wydać więcej i poświęcić przygotowanie tak ważnej rzeczy, jaką jest firmowa strona internetowa komuś, kto naprawdę się na tym zna i zrobi to profesjonalnie.

Brak wyszukiwarki

Do najczęstszych błędów przy prowadzeniu strony internetowej, możemy zaliczyć brak wyszukiwarki. Użytkownicy są przyzwyczajeni do tego, że na stronie znajduje się przycisk nawigacji. Jeśli chcesz dodać przycisk wyszukiwarki, umieść logo w prawym, górnym rogu witryny, dlatego, że jest to miejsce, w którym użytkownicy poszukują go intuicyjnie.

Nieodpowiednia rozdzielczość witryny

Nieodpowiednia rozdzielczość witryny może również zniechęcić użytkowników do przeglądania zawartości witryny. Jeżeli zależy Ci na rozwiązaniu tego problemu, użyj relatywnej szerokości witryny i dopasuj ją do ekranu różnych urządzeń, w szczególności mobilnych np. tabletu lub smartfona. Możesz zdefiniować szerokość, ustawiając ten element na 100%.

Automatyczne odtwarzanie wideo i muzyki

Zwróć uwagę na to, czy po załadowaniu się strony automatycznie odtwarza się wideo, dlatego, że może ono drażnić użytkowników. Zbadaj preferencje swoich czytelników i zdecyduj, czy warto pozostawić film na stronie głównej, czy przygotować stronę w wersji statycznej?

Brak aktualizacji oprogramowania

Kolejnym ważnym  aspektem prowadzenia strony internetowej jest regularne jej aktualizowanie. Aktualizacje dotyczą nie tylko treści, ale również oprogramowania i zabezpieczeń. Zaniedbanie regularnych aktualizacji może prowadzić do wielu problemów, takich jak luki w zabezpieczeniach, obniżenie wydajności strony i utratę potencjalnych klientów. Dlatego ważne jest, aby regularnie sprawdzać dostępność aktualizacji zarówno dla systemu zarządzania treścią (CMS), jak i dla dodatków czy motywów, które są używane na stronie. Upewnij się, że wszystkie aktualizacje są stosowane w terminie, aby zapewnić bezpieczeństwo i optymalne działanie Twojej strony.

Jeśli zauważysz błędy na swojej stronie internetowej, należy usunąć je jak najszybciej. Pamiętaj o tym, że dzięki prawidłowo zaprojektowanej witrynie, zdobędziesz nowych użytkowników i zatrzymasz dotychczasowych.

Oceń ten artykuł:

Anna Setlak

Anna Setlak

Redaktorka i copywriterka, absolwentka Wydziału Humanistycznego KUL oraz Wydziału Politologii i Dziennikarstwa UMCS - Marketing internetowy i infobrokering. Swoje doświadczenie wykorzystuje w różnych projektach marketingowy oraz w branży e-commerce.

Ostatnio dodane