Jak wykorzystać design thinking do zwiększenia efektywności w firmie?

Wpływ Design Thinking na rozwój przedsiębiorczości

Masz problem z wyborem nazwy swojej firmy? Chcesz stworzyć nowe logo? A może nie wiesz, na jaki temat powinieneś prowadzić  firmowego bloga? Wykorzystaj metodę design thinking i daj upust swojej wyobraźni. Wygeneruj nowe pomysły i podejdź do szablonowych rozwiązań z zupełnie innej strony. Poniżej wyjaśniamy, na czym polega myślenie projektowe i podpowiadamy,  jakie daje korzyści w firmie.
  • Ostatnia aktualizacja: 2023-08-16
  • Szacowany czas czytania: 3 min.
Jak wykorzystać design thinking do zwiększenia efektywności w firmie? / Wpływ Design Thinking na rozwój przedsiębiorczości

Design thinking - co to jest?

Design Thinking jest interdyscyplinarną metodą tworzenia produktów i usług, która koncentruje się na rozwiązywaniu problemów i tworzeniu innowacji. Polega na zbadaniu problemu, zrozumieniu zapotrzebowania użytkownika, wypracowaniu strategii działania oraz wytwarzaniu i wdrażaniu rozwiązania. Design Thinking jest przyjazny dla użytkownika i skupia się na tworzeniu produktów odpowiadających potrzebom konsumenta.

Design thinking - dla kogo jest ta metoda?

Mimo że design thinking wydaje się skomplikowany, jest uniwersalną metodą, której powinny używać małe firmy, duże zespoły projektowe oraz pojedyncze osoby.

Z tej metody powinni również korzystać:

  • projektanci UX,
  • projektanci UI,
  • graficy,
  • kierownicy projektów,
  • programiści,
  • przedsiębiorcy,
  • marketerzy oraz k
  • każdy, kto jest zainteresowany innowacyjnym podejściem do problemu.

Design thinking - jakie są etapy procesu?

Proces design thinking przeprowadza się w pięciu etapach: Empatyzacja, Definiowanie

(problemu), Ideacja (szukanie rozwiązań), Prototypowanie i Testowanie.

Krok 1: Empatyzacja

Podczas etapu empatii, musisz zrozumieć, jak do problemu podchodzi użytkownik. Musisz

spojrzeć na problem z perspektywy odbiorcy i zastanowić się nad tym, jakie ma potrzeby i trudności. Musisz odkryć świadome motywacje i nieuświadomione.

Pierwszy etap polega na zbieraniu danych o odbiorcy. Może okazać się, że to, jak patrzysz na rozwiązanie danego problemu, różni się od tego, co myśli potencjalny odbiorca.

Dane możesz zebrać poprzez:

  1. przeprowadzanie rozmowy;
  2. obserwowanie i analizowanie statystyk;
  3. wykonanie mapy empatii;
  4. przeprowadzanie wywiadu etnograficznego;
  5. przeprowadzanie ankiet.

Krok 2: Definiowanie problemu

Etap drugi jest już bardziej konkretny, koncentruje się bowiem na zdefiniowaniu danego wyzwania, potrzeb czy dążeń. Po jego przeprowadzeniu zaprojektujesz coś, co odpowie na rzeczywiste, a nie domniemane potrzeby odbiorców. Podczas definiowania problemu możesz skorzystać z narzędzi: burzy mózgów, techniki 5x „dlaczego”, mapowania problemu na osi „jak?” lub „po co?”. Jeśli zależy Ci na znalezieniu, jak najlepszego podejścia, możesz zastosować również inne techniki.

Krok 3: Ideacja, czyli szukanie rozwiązań

Dopiero na trzecim etapie przychodzi czas na wymyślanie, jak najlepszych rozwiązań. Ten

etap jest trochę zdradliwy, ponieważ jeśli nieprawidłowo wykonałeś poprzednie kroki, znajdziesz błędne rozwiązania. Podstawowym narzędziem na tym etapie jest burza mózgów. Nie skupiaj się na jednym wyniku, ale na wielu możliwościach.

Krok 4: Prototypowanie

To czas na selekcjonowanie pomysłów i idei. Ze wszystkich, które znalazłeś do tej pory,

powinieneś wybrać dwa lub trzy pomysły, które chciałbyś sprawdzić. To etap pomiędzy pośrednim pomysłem, a jego gotowym wykonaniem. Prototypowanie jest

ostatnią okazją do przeanalizowania zebranych danych i sprawdzenia tego, czy rozwiązanie odpowiada twoim potrzebom i potrzebom odbiorców.

Krok 5: Testowanie

Testowanie jest ostatnim etapem design thinking. Testowanie polega na sprawdzeniu w praktyce tego, jak działa to, co sobie założyłeś. Na tym etapie możesz zaprosić dodatkowe osoby, aby wzięły w nim udział.

Krok 6: Wdrażanie

Design thinking kończy się na szóstym etapie. Ostatnim krokiem myślenia projektowego jest wdrożenie rozwiązania produktu lub usługi na rynek i zaprezentowanie go klientom.

Design Thinking - Jakie korzyści daje zastosowanie go w małej firmie?

Jest kilka znaczących korzyści, które przynosi zastosowanie metodyki design thinking w firmie.

Wśród najważniejszych należy wymienić:

  1. Zaplanowanie procesu kreatywnego;
  2. Wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań podczas tworzenia nowych rozwiązań;
  3. Przeprowadzenie głębszej analizy potrzeb i oczekiwań klienta;
  4. Zmniejszone ryzyko stworzenia nietrafionego produktu lub usługi;
  5. Współpraca członków zespołu i zwiększanie ich motywacji;
  6. Umożliwienie firmom zwiększenie wydajności poprzez skupienie się na istotnych punktach i wyeliminowanie niepotrzebnych procesów.
  7. Jest to skuteczne narzędzie do zarządzania zmianą. Pomaga firmom w tworzeniu i wdrażaniu nowych produktów i usług, a także w wykorzystywaniu nowych technologii.

Czy design thinking ma jakieś wady?

Podobnie jak każda metoda, design thinking ma swoje ograniczenia i wady, które warto wziąć pod uwagę. Oto kilka z potencjalnych wad design thinking:

Czasochłonność

Proces design thinking może być czasochłonny. Wymaga przeprowadzenia badań, prototypowania, testowania i iteracji, co może wydłużyć czas potrzebny na opracowanie i wdrożenie rozwiązań. W przypadku firm, które działają w dynamicznym środowisku biznesowym, czas może być krytyczny, a proces design thinking może być czasami nieco zbyt długi.

Brak konkretnej struktury

Design thinking jest elastyczną i nieformalną metodą, co może sprawić, że niektórym osobom trudno jest zastosować ją w praktyce. Brak konkretnych kroków i struktury może być problemem dla niektórych organizacji, które preferują bardziej precyzyjne i strukturalne podejścia.

Ryzyko nieodpowiednich rozwiązań

Proces iteracyjnego testowania i prototypowania, który jest integralną częścią design thinking, może czasami prowadzić do opracowania rozwiązań, które nie spełniają oczekiwań klientów lub nie są w pełni zgodne z celami biznesowymi. Brak odpowiedniej weryfikacji i analizy może spowodować wprowadzenie na rynek rozwiązań, które nie są wystarczająco efektywne lub nie spełniają wymagań.

Brak uwzględnienia ograniczeń technicznych i finansowych

Design thinking skupia się na zrozumieniu potrzeb klientów i opracowywaniu innowacyjnych rozwiązań, ale może nie zawsze uwzględniać ograniczeń technicznych, finansowych czy prawnych, które mogą występować w rzeczywistości biznesowej. W praktyce może to oznaczać, że niektóre pomysły generowane w procesie design thinking mogą być niepraktyczne lub nieosiągalne z perspektywy zasobów organizacji.

Brak kompleksowego podejścia

Design thinking jest skoncentrowany na potrzebach klientów i opracowywaniu rozwiązań w oparciu o te potrzeby, ale może nie uwzględniać innych aspektów działalności firmy, takich jak:

  • aspekty finansowe,
  • marketingowe,
  • operacyjne
  •  

Dlatego może być konieczne uzupełnienie procesu design thinking innymi podejściami, aby zapewnić kompleksowe podejście do rozwiązywania problemów i zwiększenia efektywności w firmie.

Metoda Design Thinking jest uniwersalną metodą, dlatego stała się niezwykle popularna.

Chętnie używają jej jednoosobowe firmy i wielkie marki np. Apple, Coca-Cola,

Nike, Starbucks, SAP czy Walt Disney. Ten popularny model jest wykorzystywany

podczas poszukiwania nowych rozwiązań, powstawania nowych produktów, do kreatywnego podejścia oraz motywowania zespołu.

Oceń ten artykuł:

Anna Setlak

Anna Setlak

Redaktorka i copywriterka, absolwentka Wydziału Humanistycznego KUL oraz Wydziału Politologii i Dziennikarstwa UMCS - Marketing internetowy i infobrokering. Swoje doświadczenie wykorzystuje w różnych projektach marketingowy oraz w branży e-commerce.

Ostatnio dodane