Jak wybrać dobry hosting dla firmy?
Jaki hosting dla firmy?
- Ostatnia aktualizacja: 2023-08-14
- Szacowany czas czytania: 4 min.
Hosting dla firmy - co to jest?
Hosting jest fundamentem każdej strony internetowej. To usługa, która polega na udostępnianiu danych serwera i jego przestrzeni. Dzięki niemu możesz umieścić stronę w Internecie oraz stworzyć skrzynkę email dla siebie i swoich pracowników. Możesz przechowywać pliki i mieć do nich dostęp. Myśląc o miejscu na przechowywanie plików, można wyróżnić trzy rozwiązania: hosting współdzielony oraz VPS, serwery dedykowane i Cloud Server. Czym różnią się od siebie?
Hosting współdzielony
Hosting współdzielony jest doskonałym rozwiązaniem dla osób, które biorą pod uwagę rozsądną cenę i prostą obsługę. Polega na tym, że zasoby jednego konta są dzielone wspólnie pomiędzy wszystkich uczestników. Decydując się na hosting współdzielony, dzielisz pamięć RAM i dysk z innymi osobami. Wszystkie konta są przypisane do jednego adresu IP. Pamiętaj o tym, że w przypadku sezonowego zwiększonego ruchu jeden z użytkowników może wykorzystać nawet 65% serwera, natomiast pozostali jedynie 35%. Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z prowadzeniem własnej strony internetowej warto wziąć pod uwagę to rozwiązanie.
Hosting VPS
Wiele osób uważa hosting VPS za rozwiązanie pośrednie między hostingiem dedykowanym a pośrednim. To wyodrębnione serwery, które mają określone parametry. Warto zdecydować się na niego, jeśli prowadzisz już stronę internetową i potrzebujesz więcej miejsca. W przypadku tego serwera masz do dyspozycji całkowicie odrębne, niezależne od innych użytkowników środowisko. Korzyścią, która jest najczęściej wymieniana wśród użytkowników, jest możliwość zwiększenia zasobów np. RAM, procesora i przestrzeni dyskowej.
Serwer dedykowany
Serwerem dedykowanym określana jest przestrzeń na wyłączność. Decydując się na nią, będziesz jej jedynym użytkownikiem. W przypadku serwera dedykowanego nie oddajesz zasobów innej firmie, a jesteś jedynym jego użytkownikiem. To świetne rozwiązanie dla osób, które mają duży ruch na stronie www. Serwer dedykowany charakteryzuje się wysoką wydajnością i możliwością dostosowania parametrów do wymagań danego klienta.
Cloud Serwer
Cloud Serwer to inaczej serwer w chmurze. To alternatywa dla tradycyjnych rozwiązań. Korzystanie z niego przynosi wiele korzyści m.in. odporność na awarie, bezpieczeństwo, dużą elastyczność oraz zaawansowane możliwości konfiguracji. Zdecyduj się na to rozwiązanie, jeśli prowadzisz firmę i zależy Ci na tym, aby twoja strona firmowa działała szybko i bezproblemowo. W porównaniu do pozostałych usług hostingu Cloud Serwer jest najdroższą opcją.
Dobry hosting - czym kierować się podczas wybierania dostawcy?
Często cena przemawia za jakością, jednak wcale to nie znaczy, że najdroższy hosting będzie tym najlepszym. Czasami warto porównać oferty konkurencyjnych firm ze sobą, ponieważ możesz znaleźć tańszą propozycję hostingu o zbliżonych parametrach. Niektóre firmy hostingowe proponują pierwszy pakiet hostingu za około 50 zł. Po roku korzystania cena za pakiet może zwiększyć się do 100 zł. W każdej chwili możesz zwiększyć pakiet i dopłacić różnicę w cenie za pozostałą część okresu abonamentowego.
Dobry hosting bez reklam - na jakie parametry należy zwrócić uwagę?
Większość osób przeglądając oferty hostingu, zwraca uwagę tylko na podstawowe parametry hostingu m.in. na ilość stron internetowych, które można uruchomić, wielkość powierzchni dyskowej, transfer i dostępną liczbę skrzynek e-mail. Jeśli chcesz wybrać najlepszą propozycję hostingu dla siebie, zwróć uwagę również na:
- Przestrzeń dyskową - oszacuj to, jakiego dysku potrzebujesz, zanim zakupisz hosting. Jeśli w przyszłości będziesz chciał rozbudować swój sklep internetowy, wybierz większy pakiet.
- Transfer - nie limituje pakietu danych.
- Kopia zapasowa, czyli Backup - sprawdź to, czy dostawca codziennie wykonuje kopię zapasową oraz przywróci kopię zapasową bezpłatnie.
- Dostępność wersji BHP
- Bezpłatna migracja plików z obecnego hostingu na nowy
- Darmowy certyfikat SSL - zwróć uwagę na to, czy możesz uruchomić to z poziomu klienta i czy instalacja nie jest płatna.
- Separacja serwisów - dzięki tej funkcji utrzymasz więcej niż jedną stronę na serwerze.
- Umowa powierzenia danych osobowych (RODO).
Hosting firmowy - czy warto sprawdzać opinie innych klientów?
Podczas przeglądania ofert hostingu, zwróć uwagę także na opinie dotychczasowych klientów. To chyba najlepsza metoda na sprawdzenie jakości działania usług. Każda firma ma swoje mocne i słabe strony, dlatego o każdej z nich znajdziesz komentarze. Przeglądaj fora internetowe, rankingi i wpisy na blogach oraz profil firmy w Google. Sprawdzając opinie klientów, w szczególności zwróć uwagę na to, jak firmy hostingowe radzą sobie z napotkanymi problemami oraz to, czy pojawiają się negatywne opinie.
Czy warto korzystać z pakietu testowego hostingu?
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak działa hosting, możesz skorzystać z pakietu testowego zupełnie za darmo i bez żadnych zobowiązań. 14 dniowy okres testowy pozwala na pełnoprawne korzystanie ze wszystkich funkcji hostingu. Testowanie hostingu jest naprawdę proste. Wystarczy, że założysz darmowe konto i uzupełnisz swoje dane. Podczas okresu próbnego możesz sprawdzić prędkość strony np. na Wordpressie za pomocą narzędzi:
- https://tools.pingdom.com/
- https://gtmetrix.com/
- https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl
Wykorzystaj okres testowy także do sprawdzenia tego, jak działa wsparcie techniczne w firmie hostingowej. Zastanów się nad tym, czy jakość obsługi Ci odpowiada.
Hosting wordpress - jaki będzie najlepszy dla firmy?
Jeśli posiadasz stronę na Wordpressie lub zamierzasz taką założyć, sprawdź, czy firma hostingowa oferuje bezawaryjny hosting. Dzięki niemu strona internetowa będzie dostępna dla Twoich klientów przez cały czas. To może być dla Ciebie istotną korzyścią, szczególnie gdy prowadzisz sklep internetowy. Przerwy w działaniu strony internetowej mogą spowodować, że twój e-sklep będzie generował straty. Poniesiesz koszty kampanii, a twoi klienci zrezygnują z odwiedzenia strony internetowej.
Bezawaryjność jest określana jako wartość współczynnika SLA (ang. service level agrement). To umowa, dzięki której masz zagwarantowany poziom świadczenia usług hostingu. Im SLA będzie wyższe, tym większą pewność będziesz miał, że hostingodawca będzie świadczył swoje usługi na wyższym poziomie. Najlepiej wybieraj dostawców, którzy proponują SLA na poziomie 99.5% albo więcej.
Wybierz hosting zintegrowany z wybranym systemem CMS
Decydując się na hosting, zwróć uwagę na to, aby dobrze integruje się z systemem CMS, którego chcesz używać. Ma to ogromne znaczenie, zwłaszcza wtedy, gdy wybrałeś system CMS, który potrafisz obsługiwać lub, którego zamierzasz się uczyć. Zdecydowana większość hostingów umożliwia tworzenie stron na zasadzie: chwyć i upuść.
Niezależnie od tego, czy dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z tworzeniem stron internetowych, czy prowadzisz już swoją stronę od dłuższego czasu np. sklep internetowy, zadbaj o dobry hosting. Zdecyduj się na ofertę dopasowaną do twoich potrzeb i celu strony. Pamiętaj o tym, że od jakości hostingu będzie zależeć to, jak twoja strona będzie się pozycjonowała.
Pamiętaj o tym, aby hosting był zabezpieczony przed atakami DDoS
Jednym z najważniejszych elementów bezpieczeństwa jest ochrona przed atakami DDoS (Distributed Denial of Service). Atak DDoS polega na tym, że serwer jest zalewany dużą ilością zapytań, co prowadzi do jego przeciążenia i braku możności udostępniania witryny. W związku z tym, ważne jest, aby hosting oferował narzędzia, które zapobiegają tego typu atakom, takie jak mechanizmy blokowania niebezpiecznych adresów IP lub narzędzia umożliwiające szybkie wykrycie i blokowanie ataków.
Wybierając hosting, zwróć uwagę na wiele czynników takich jak:
- rozmiar strony internetowej,
- ruch,
- budżet,
- wymagania biznesowe i techniczne.
Zanim podejmiesz decyzję, musisz poznać różnice między różnymi rodzajami hostingu oraz uwzględnić potrzeby swojej strony internetowej. Pamiętaj o tym, że dobrej jakości hosting jest kluczowy dla stabilnego i bezpiecznego działania strony internetowej, co przekłada się na satysfakcję użytkowników i sukces firmy.
Oceń ten artykuł:
Anna Setlak
Redaktorka i copywriterka, absolwentka Wydziału Humanistycznego KUL oraz Wydziału Politologii i Dziennikarstwa UMCS - Marketing internetowy i infobrokering. Swoje doświadczenie wykorzystuje w różnych projektach marketingowy oraz w branży e-commerce.
Przeczytaj również
Ostatnio dodane