Jak zadbać o bezpieczeństwo IT w firmie?
Czym jest bezpieczeństwo w IT?
- Ostatnia aktualizacja: 2023-08-27
- Szacowany czas czytania: 3 min.
Co to jest bezpieczeństwo IT?
Bezpieczeństwo IT, także określane jako bezpieczeństwo informatyczne, odnosi się do całej infrastruktury IT wykorzystywanej również w biznesie.
Gdy firma dba o bezpieczeństwo IT, na przykład przez usługi informatyczne zlecone zewnętrznym specjalistom, wówczas może zminimalizować szereg zagrożeń. Co ważne, największym z nich wcale nie są problemy sprzętowe, ale ludzie, którzy korzystają z infrastruktury IT!
Wobec tego najważniejsza jest obsługa informatyczna, która pozwala na zmniejszenie, a także całkowite wyeliminowanie tych zagrożeń poprzez zastosowanie odpowiednich polityk bezpieczeństwa i wchodzących w nie działań.
W takim przypadku obsługa informatyczna obejmuje pełną paletę obszarów, z których każdy ma znaczenie dla informatycznego bezpieczeństwa biznesu.
Obszary IT, które wymagają szczególnej dbałości o bezpieczeństwo to między innymi:
- dane - ważne dane w firmie, na przykład projekty, dane personalne czy księgowe;
- systemy informatyczne - oprogramowanie używane w firmie, które także daje dostęp do kluczowych danych;
- sieci informatyczne - sieci lokalne i rozległe, w tym także Wi-Fi;
- sprzęt - komputery stacjonarne, laptopy, a także urządzenia mobilne;
- pracownicy - posiadający dostęp do infrastruktury IT w firmie.
Zagrożenia w tych obszarach płyną z różnych stron, jak na przykład:
- zbyt słabe hasła do systemów informatycznych,
- wchodzenie na podejrzane strony internetowe zawierające złośliwe oprogramowanie,
- brak kopii zapasowych kluczowych danych.
Jak zatem powinna przebiegać obsługa informatyczna w firmie, aby można było zapewnić jej optymalny poziom bezpieczeństwa?
Jak zwiększyć bezpieczeństwo IT w swojej firmie?
Jeśli zależy Ci na zachowaniu bezpieczeństwa pod kątem IT, powinieneś konieczne wdrożyć odpowiednią politykę bezpieczeństwa obejmującą dobre praktyki.
Polityka bezpieczeństwa powinna bazować na rozpoznaniu zagrożeń i dostosowaniu zabezpieczeń tak, abyś rzeczywiście mógł im zapobiegać. Jednocześnie pamiętaj o tym, że zbyt mocno restrykcyjna polityka bezpieczeństwa nie jest korzystna i może przełożyć się na mniej efektywne działanie firmy.
Oto przykłady dobrych praktyk stosowane w celu poprawienia bezpieczeństwa IT w firmach:
- regularne aktualizowanie oprogramowania stosowanego w firmie,
- stosowanie oprogramowania zabezpieczającego - np. programów antywirusowych,
- systematyczne audyty bezpieczeństwa,
- szkolenia i uświadamianie pracowników o zagrożeniach związanych z bezpieczeństwem informatycznym,
- zorganizowane zarządzanie dostępem do danych, systemów informatycznych, sieci,
- przygotowywanie kopii zapasowych ważnych danych,
- szyfrowanie haseł w oprogramowaniu,
- blokowanie wybranych stron internetowych stanowiących potencjalne zagrożenie,
- wprowadzenie silnych haseł do wszystkich kont i urządzeń w firmie,
- przeprowadzanie regularnych szkoleń dotyczących cyberbezpieczeństwa dla pracowników, aby zwiększyć ich świadomość i umiejętności w zakresie ochrony IT.
- zapewnienie pracownikom wytycznych dotyczących bezpiecznego korzystania z sieci, obsługi e-maili, stron internetowych i innych zasobów cyfrowych.
Na co warto zwrócić uwagę, wybierając firmę, która ma zadbać o bezpieczeństwo IT?
Jeśli zamierzasz zadbać o bezpieczeństwo IT w firmie i poszukujesz specjalistów, możesz skorzystać z dwóch rozwiązań. Możesz zatrudnić własnych specjalistów w firmie lub zlecić to zewnętrznej firmie.
W pierwszym przypadku można uzyskać fachowe wsparcie od ręki - pracownicy dbający o bezpieczeństwo sieci, sprzętu i innych elementów IT będą zawsze do dyspozycji. Oczywiście, aby obsługa informatyczna była na najwyższym poziomie, pracownicy muszą posiadać odpowiednie przygotowanie i doświadczenie. To natomiast przekłada się na dość wysokie koszty, dlatego też taka obsługa informatyczna firm wybierana jest głównie przez największych graczy na rynku.
Druga opcja to skorzystanie ze wsparcia w ramach outsourcingu, czyli z usług realizowanych przez zewnętrzną firmę, która zapewnia wówczas profesjonalne i kompleksowe usługi informatyczne w wybranym zakresie.
Outsourcing IT jest obecnie najkorzystniejszą opcją dla sektora MŚP, czyli małych i średnich przedsiębiorstw. Tego typu obsługa informatyczna obejmuje szeroką gamę usług, które dostarczane są w korzystnych cenach.
Outsourcing IT - bezpieczeństwo informatyczne na najwyższym poziomie
Jeśli zależy Ci na utrzymaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa w firmie, zainwestuj w usługi informatyczne świadczone na wysokim poziomie. Outsourcing IT to kompleksowe wsparcie, które obejmuje szereg prac świadczonych przez wykwalifikowanych informatyków - także przez 24 godziny na dobę, gdy zachodzi taka potrzeba.
Outsourcing w ramach IT to popularne rozwiązanie, które pozwala firmie na skoncentrowanie się na swojej działalności i przekazanie kwestii IT w ręce fachowców. Jednocześnie firma nie musi ponosić wówczas wysokich kosztów związanych ze stworzeniem własnego działu IT i zatrudnieniem pracowników.
Wybrane usługi informatyczne oferowane w outsourcingu:
- przygotowywanie i dbanie o infrastrukturę IT,
- administracja sieci komputerowych,
- helpdesk w razie problemów IT,
- wdrożenia systemów informatycznych i innego oprogramowania,
- serwis urządzeń w przypadku pojawienia się usterek,
- tworzenie polityk bezpieczeństwa,
- profilaktyka antywirusowa,
- tworzenie kopii zapasowych - backup,
- odzyskiwanie danych,
- budowa stron internetowych i ich obsługa,
- szkolenia IT dla pracowników,
- doradztwo informatyczne.
Powyższe usługi mogą być świadczone w siedzibie klienta, ale również wtedy, gdy jest to możliwe, jako pomoc on-line - przez czaty, a także przez telefon.
Najczęściej obsługa informatyczna oferowana jest jako pakiety włączające konkretne usługi informatyczne. Klient może wówczas wybrać taki pakiet, który będzie odpowiadał mu najbardziej pod kątem jego zakresu obsługi, a także kosztów. Pakiety różnią się także czasem reakcji na zgłoszenie czy też liczbą godzin obsługi w siedzibie firmy na miesiąc.
Koszty obsługi informatycznej firm rozpoczynają się już od około 500 złotych miesięcznie. Rosną wraz ze wzrostem liczby komputerów i serwerów używanych w firmie. Dokładne koszty można uzyskać od firm outsourcingowych po przekazaniu podstawowych informacji dotyczących obsługi.
Czy możesz samodzielnie przeprowadzić wewnętrzny audyt bezpieczeństwa IT?
Oprócz zlecenia wdrożenia działań, które mają zwiększyć bezpieczeństwo w firmie, możesz przeprowadzić wewnętrzny audyt. Dzięki niemu samodzielnie ustalisz podstawowe zagrożenia, na które narażona jest twoja firma.
Podczas przeprowadzania audytu musisz podzielić infrastrukturę informatyczną na kilka grup:
- dane - określ wszystkie dane, które wykorzystujesz w swojej firmie;
- technologie sieciowe - weź pod uwagę technologie sieciowe, które wykorzystujesz, urządzenia i oprogramowanie oraz konfigurację sprzętu;
- infrastrukturę IT, czyli wszystkie serwery, z których korzystasz;
- systemy informatyczne - zwróć uwagę na oprogramowanie wykorzystywane w przedsiębiorstwie;
- osoby związane z firmą - weź pod uwagę wszystkie osoby, które pracują w Twojej firmie.
Niezależnie od tego, jakiej wielkości firmę prowadzisz, powinieneś zadbać o jej bezpieczeństwo. Dzięki podjęciu odpowiednich działań, unikniesz wielu zagrożeń, wycieku danych i ataków hakerskich. Usprawnisz pracę swoich pracowników i zwiększysz konkurencyjność swojej firmy.
Oceń ten artykuł:
Dariusz Setlak
Absolwent Zarządzania i Marketingu KUL oraz studiów podyplomowych na kierunku Marketing Internetowy w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Od blisko 20 lat związany z branżą internetową, e-biznesem oraz e-commerce. Specjalista z zakresu SEO oraz content marketingu.
Ostatnio dodane